Tematem dzisiejszego wpisu jest Dar Pomorza i dużo zdjęć tej pięknej fregaty. Oto jeden z najsłynniejszych żaglowców, który pływał pod polską banderą. I jeden z najpiękniejszych. Żaglowiec symbol. Jedna z największych atrakcji Gdyni i Trójmiasta.
*Wpis zawiera linki afiliacyjne do GetYourGuide
- 1. Dar Pomorza – statek muzeum
- 2. Bilety i zwiedzanie Daru Pomorza
- 3. Dar Pomorza – charakterystyka okrętu
- 4. Czym charakteryzuje się fregata
- 5. Historia Daru Pomorza
- 6. Co można zobaczyć na Darze Pomorza
- 7. Dar Pomorza – wrażenia ze zwiedzania
- 8. Dar Pomorza – dużo zdjęć
- 9. Galeria zdjęć Daru Pomorza
- 10. Jak zwiedzać Dar Pomorza – wycieczka po Trójmieście i Darze Pomorza

1. Dar Pomorza – statek muzeum
Zanim przejdziemy do samego statku warto abyście wiedzieli, że każdy może zwiedzić ten żaglowiec osobiście. Dar Pomorza jest obecnie statkiem Muzeum. Statek-muzeum Dar Pomorza cumuje w Gdyni na Nabrzeżu Pomorskim. Jest oddziałem Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Dar Pomorza stanowi jeden z najważniejszych zabytków polskiego dziedzictwa morskiego XX wieku. Odwiedzając go osobiście może nie tylko obejrzeć główny pokład, ale również zejść pod pokład i do wnętrza. Dzięki tej niezapomnianej wizycie można z bliska poznać warunki życia i pracy marynarzy i kadry oficerskiej na statku żaglowym.

2. Bilety i zwiedzanie Daru Pomorza
W chwili pisania tego testu, a więc w listopadzie 2022 roku, statek-muzeum Dar Pomorza zwiedzać można od wtorku do niedzieli w godzinach 9:00-16:00. Zimą, wiosną i latem godziny te mogą być jednak inne. Cena biletu to obecnie 20 zł za bilet normalny i 12 zł za ulgowy. Bilet rodzinny (2+3 dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny) to koszt 55 zł. Więcej informacji można znaleźć na stronie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w zakładce poświęconej Darowi Pomorza.

3. Dar Pomorza – charakterystyka okrętu
Dar Pomorza to trzymasztowa fregata o wyporności 2500 ton. Wymiary Daru Pomorza to 81,5 m długości, 12,6 m szerokości oraz 5,7 m zanurzenia. Długość żaglowca z bukszprytem to 91 metrów. Wysokość masztów wynosi 41,4 m, a powierzchnia ożaglowania 2100 metrów kwadratowych. Oprócz żagli, fregata wyposażona jest w napęd mechaniczny w postaci silnika spalinowego MAN Diesel o mocy 430 koni mechanicznych.

Wykonana ze stali jednostka osiąga pod żaglami średnią prędkość 5 węzłów. Jednak największa osiągnięta prędkość to 17 węzłów. Maksymalna prędkość na silniku to 10-14 węzłów. Skład załogi to 28 osób załogi stałej oraz 150-200 uczniów-praktykantów.

4. Czym charakteryzuje się fregata
Fregata, inaczej zwana pełnorejowcem, to rodzaj statku żaglowego który charakteryzuje się typem ożaglowania, któremu zawdzięcza swoją nazwę. Aby statek żaglowy móc sklasyfikować jako fregatę, musi on posiadać co najmniej trzy maszty. Na wszystkich masztach musi być niesione ożaglowanie rejowe.

Ożaglowanie rejowe należy do najstarszych typów ożaglowania. Żagiel w takim przypadku rozpięty jest poniżej poziomej belki zwanej reją – stąd nazwa. Żagiel ma kształt prostokąta lub trapezu. Reja zamontowana jest do masztu poprzecznie. Wadą ożaglowania rejowego jest to, że żagle rejowe mogą być obracane wokół masztu jedynie w niewielkim zakresie. Żaglowiec z ożaglowaniem rejowym ma więc dużą sprawność płynąc z wiatrem, ale nie może płynąć ostro na wiatr.

Żagle rejowe mogą być umieszczone na maszcie w piętrach. Pięter tych można spotkać nawet do ośmiu. W zależności od piętra poszczególne żagle mają swoje nazwy. Jest to temat bardzo ciekawy dla każdego miłośnika marynistyki, jednak zostawmy go sobie na inną okazję.

5. Historia Daru Pomorza
Okręt zbudowany został w 1909 roku w stoczni Blohm-Voss w Hamburgu. Stępkę pod kadłub żaglowca położona 9 marca 1908 roku. W dziewiczy rejs wyruszył 6 kwietnia 1910 r. Wybudowany okręt otrzymał początkowo nazwę Prinzess Eitel Friedrich, gdyż powstał jako statek szkoleniowy dla niemieckiej marynarki handlowej.

W roku 1919, po klęsce Niemiec w trakcie I wojny światowej, fregatę przejęli Francuzi. Początkowe plany wykorzystania go jako żaglowca szkolnego na potrzeby floty francuskiej lub przekształcenia go w jacht oceaniczny nie zostały urzeczywistnione. W 1929 roku Pomorski Komitet Floty Narodowej zakupił okręt z datków społecznych. W tym samy roku fregata otrzymała nazwę „Dar Pomorza”.

Po raz pierwszy na gdyńskiej redzie Dar Pomorza zacumował 19 czerwca 1930 roku. 13 lipca miało miejsce jego poświęcenie oraz poświęcenie bandery. Pod polską banderą odbył ponad 100 rejsów szkoleniowych i wyszkolił ponad 13000 studentów. Przepłynął pół miliona mil morskich w tym jako pierwszy polski statek handlowy opłynął świat dookoła.

W związku z narastającymi w drugiej połowie lat 70-tych potrzebami remontowymi i ich kosztami, przygoda Daru Pomorza na morzach i oceanach dobiegała końca. Zdecydowano wówczas wybudować nowy żaglowiec szkolny – późniejszy Dar Młodzieży. Wyższa Szkoła Morska przekazała Dar Pomorza Centralnemu Muzeum Morskiemu 16 listopada 1982 roku. Został udostępniony do zwiedzania 27 maja 1983 r.

6. Co można zobaczyć na Darze Pomorza
Zwiedzając Dar Pomorza obejrzeć można zarówno to co na pokładzie, jak i pod pokładem. Zwiedzanie rozpoczyna się od wejścia pomostem na pokład. Następnie schodzi się schodkami na międzypokład. Było to kiedyś miejsce do spania i nauki dla kursantów. Obecnie zostawiono część stołów i ławek do nauki, metalowych szafek i hamaków do spania. Znajduje się tutaj również wystawa poświęcona historii Daru Pomorza.

Następnie przechodzi się przez kolejne ciekawe pomieszczenia, m.in. magazyn żagli. Duże wrażenia robi maszynownia. O warunkach życia oficerów na okręcie mówią prywatne kwatery oraz mesa oficerska.

Wychodząc na pokład zwraca uwagę rozmiar koła sterowego. Po pokładzie można swobodnie się przechadzać – przejść go od rufy do bukszprytu na dziobie. Wyobraźcie sobie jakie to uczucie przechadzać się po żaglowcu pod żaglami na pełnym morzu. Ciekawym elementem jest również kambuz, czyli kuchnia, znajdująca się w nadbudówce na pokładzie.

7. Dar Pomorza – wrażenia ze zwiedzania
Dar Pomorza jest żaglowcem symbolem. Reprezentuje on tradycje i dążenia morskie Narodu Polskiego. Sylwetka Daru Pomorza wpisała się na stałe w krajobraz Gdyni. Pomimo wielokrotnego odwiedzenia Gdyni, na pokład Daru Pomorza udało mi się wejść po raz pierwszy dopiero we wrześniu 2021 roku. Wcześniej albo trafiałem na okres kiedy muzeum było nieczynne, albo moje pobyty w Gdyni ograniczały się do zbyt krótkiego postoju w trakcie rejsów po Zatoce Gdańskiej. Wielokrotnie widziałem maszty fregaty z wód zatoki, i od dawna marzyłem, aby wejść pod pokład.

Zwiedzanie Daru Pomorza to niezwykłe doświadczenie. Pozwoli uświadomić sobie rozmiar jednostki. Dobrze utrzymane i wyposażone wnętrza ułatwiają wyobrażenie sobie, jak mogłaby wyglądać podróż morska tym niezwykłym statkiem. NIeporównywalna w niewielkimi jachtami rekreacyjnymi ilość olinowania i osprzętu budzi szacunek do marynarzy, którzy obsługiwali ten okręt. I do dowódców Daru Pomorza, którzy musieli zorganizować pracę tak licznej załogi i zapanować nad ilością zadań.

8. Dar Pomorza – dużo zdjęć
W trakcie zwiedzania Daru Pomorza nie spotkaliśmy się z zakazem robienia zdjęć. Niestety czasami ma to miejsce w wielu muzeach na świecie i wydaje się być anachronizmem. Dzięki dużej swobodzie w trakcie zwiedzania Daru Pomorza udało mi się wykonać i udostępnić tak dużo fotografii. Miałem jednak szczęście, gdyż zdążyłem wejść przed dużą grupą. Inaczej utknąłbym za nią w maszynowni. Dlatego, jeśli podobnie jak mnie interesuje Was fotografia, zachęcam do wyboru na zwiedzanie porannych godzin w tygodniu poza sezonem.

9. Galeria zdjęć Daru Pomorza

































10. Jak zwiedzać Dar Pomorza – wycieczka po Trójmieście i Darze Pomorza
Dar Pomorza zwiedzać można indywidualnie. Jednak można wziąć również pod uwagę wycieczkę zorganizowaną i połączyć zwiedzania Daru Pomorza z innymi atrakcjami Trójmiasta, przykładowo w trakcie 8-godzinnej wycieczki prywatnej po Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Więcej o wycieczce, jej programie i warunkach dowiecie się korzystając z poniższego formularza.
