Komunikacja miejska Szanghaju na pierwszy rzut oka może wydawać się dość skomplikowana. Szczególnie, że korzystanie z map Google w Szanghaju, jak i całych Chinach jest dość ograniczone. Szukanie przystanków na mapie przysporzyło nam nieco problemów szczególnie na początku. Z czasem jednak poruszanie się metrem staje się intuicyjne, a wyszukiwanie tras wcale nie jest tak trudne, jak nam się początkowo wydawało.
Metro
Komunikacja miejska Szanghaju to przede wszystkim metro. Jest ono bardzo rozbudowane, a siatkę połączeń tworzy obecnie 16 linii. Podobno pod koniec roku 2020 miała zostać otwarta linia 14, ale nie jestem w stanie doszukać się informacji, czy faktycznie miało to miejsce. Na stronie nadal widnieje jako linia do otwarcia. Z tego co widziałam są spore plany rozbudowy metra o kolejne linie – łącznie ma ich być 26.
Pod tym linkiem znajdziecie elektroniczną mapę metra. Jest dość intuicyjna i całkiem łatwo można planować trasy. Możecie też skorzystać z wyszukiwarki połączeń, którą znajdziecie tutaj. Musicie zescrollować odrobinę w dół aż zobaczycie poniższą wyszukiwarkę:
Bilety
Rodzaj biletu jaki zakupicie będzie zależał od tego ile będziecie podróżować metrem. Istnieje kilka rodzajów biletów, między innymi:
Pojedynczy bilet
w zależności od tego ile kilometrów dzieli stacje zapłacicie pomiędzy 2 a9 yuanów. Przy czym maksymalna cena za przejazd to 9 yuanów. Bilety kupicie w automatach biletowych na każdej stacji metra.
Szanghajska karta transportu publicznego
kartę kupicie za 100 yuanów z czego do wykorzystania na przejazd pozostanie 80. Oczywiście możecie ją doładowywać ponownie na wybranych stacjach metra, w bankach i niektórych sklepach. Może być używana do kupna biletów nie tylko na metro, a również na autobusy, promy i płatność za przejazdy taksówkami.
Jednodniowy Travel Pass
jednodniową kartę na przejazdy kupicie już za 18 yuanów. Kupicie ją w budkach informacyjnych na każdym przystanku metra. Niestety nie da się zakupić ich w automacie biletowym. Zakup nie powinien być trudny, ale w razie czego możecie przygotować na telefonie przetłumaczoną kwestię na chiński. Tak w razie czego 😉 Karta upoważnia do nielimitowanych przejazdów metrem przez 24-godziny od pierwszego użycia biletu.
Trzydniowy Travel Pass
to opcja na którą się zdecydowaliśmy. Koszt karty to 45 yuanów. Jej zakup, podobnie jak karty jednodniowej odbywa się w budkach informacyjnych. Po aktywowaniu biletu możecie korzystać z metra nieograniczoną ilość razy przez 72 godziny.
Maglev & Metro Pass
O Magnetycznej koleji Maglev mogliście przeczytać już we wcześniejszym wpisie. Kolej łączy lotnisko Pudong z centrum Szanghaju. By się nią przejechać musicie się liczyć z wydatkiem rzędu 55 yuanów za podróż w jedną stronę, w cenie macie również całodzienny bilet na metro. 85 yuanów zapłacicie za podróż koleją w obie strony & jednodniowy bilet na metro.
Prom
My płynęliśmy promem z jednego brzegu rzeki Huangpu na drugi. Dokładniej z promenady Bund w okolice dzielnicy Pudong. Koszt przepłynięcia się promem w jedną stronę to 2 yuany.
Bund tunel
Alternatywną dla promu jest komercyjny tunel pod Huangpu. Poza przejazdem możecie podziwiać wizualizacje świetlne. Koszt przejazdu w jedną stronę to 50 yuanów. Czas trwania to około 5 minut.
Dworzec kolejowy Hongqiao w Szanghaju
Jeśli będziecie chcieli przemieszczać się po Chinach koleją na pewno będziecie musieli udać się na dworzec kolejowy. Uprzedzam, że niespecjalnie miło wspominamy zetknięcie się z tym miejscem po raz pierwszy. Trudno nam było odnaleźć nasz peron, a ilość osób, która się tam znajdowała w tym samym czasie nas mówiąc prawdę przerosła.
W jaki sposób najlepiej kupić bilet? Wygodnie będzie przez internet szczególnie nie znając języka. Na większość tras bilet można zakupić z maksymalnym 30-dniowym wyprzedzeniem. Ja kupowałam bilet przez stronę chinatour.net. Po zakupie dostaniecie maila z potwierdzeniem i linkiem do elektronicznego biletu – również w języku chińskim. Ten bilet musieliśmy okazać w kasie biletowej, gdzie po sprawdzeniu paszportów wydrukowano nam papierowy bilet.
Przestrzegam, by dotrzeć na dworzec ze sporym zapasem czasu. Staliśmy w kolejce do kas przynajmniej pół godziny. Kolejne pół szukaliśmy odpowiedniego peronu. Dodajcie do tego jeszcze kontrolę paszportową, skan bagażu no i samą kolejkę do wejścia na peron. Plus oczywiście doliczcie sobie czas jeśli macie ochotę coś przekąsić przed podróżą.
Do dworca kolejowego Hongqiao dojeżdżają linie metra: 2 (zielona), 10 (fioletowa) i 17 (brązowa). Przystanek nazywa się oczywiście Hongqiao Railway Station.
Jak dostać się z lotniska Pudong do centrum?
Opcji jak zazwyczaj jest kilka, a wszystko zależy od tego o której przylatujecie i jaki macie budżet.
Po pierwsze możecie skorzystać ze wspomnianej wyżej kolei Maglev i sprawdzić chińską myśl technologiczną. Musicie się liczyć z wydatkiem rzędu 55 yuanów za podróż w jedną stronę, w cenie macie również całodzienny bilet na metro. 85 yuanów zapłacicie za podróż koleją w obie strony & jednodniowy bilet na metro.
Uwaga: ostatni pociąg odjeżdża o 21.42, później są jeszcze dwa dodatkowe przejazdy o 22.15 & 22.40.
Najtańszą opcją jest metro. Bezpośrednio dojeżdża tutaj linia numer 2. Cena przejazdu zależy od miejsca docelowego, ale waha się między 3-9 yuanów. Metro operuje między 6 a 22.
Jeśli podobnie jak my przylatujecie o niezbyt szczęśliwej porze pozostaje Wam wzięcie taksówki. Przestrzegamy by wybierać tylko dobrze oznaczone taksówki, które wskażą Wam pracownicy lotniska. Punkt odbioru pasażerów jest dobrze oznaczony, obsługa całego procesu bardzo sprawna, a taksówek jest cała masa i wbrew pozorom nie są tak drogie jak mogłoby się wydawać.
Pamiętajcie tylko by wydrukować sobie adres hotelu najlepiej w języku chińskim. Większość kierowców nie rozumie angielskiego i ciężko będzie Wam się dogadać, by wytłumaczyć im drogę… Za przejazd z lotniska pod drzwi hotelu zapłaciliśmy około 200 yuanów.